Kampania społeczna „Znaj Ryzyko!” - https://znajryzyko.pl/
W tegorocznej edycji głównego konkursu kreatywnego w Polsce – Klub Twórców Reklamy – warszawska kampania społeczna „Znaj Ryzyko!” zdobyła brąz oraz nominację za ilustracje w kategoriach - odpowiednio - "Outdoor" i "Projekty niekomercyjne". Kampania jest finansowana przez m.st. Warszawa, a jej pomysłodawcą i realizatorem jest Fundacja Studio Psychologii Zdrowia.
Kampania outdoorowa „Znaj Ryzyko!” była obecna na ulicach Warszawy w dwóch odsłonach –jesiennej (październik i listopad 2021) i letniej (lipiec i sierpień 2022). W kampanii zostały wykorzystane zwycięskie ilustracje autorstwa Tobiasza Cechowicza i Adama Sierocińskiego. Zwracały one uwagę na negatywne konsekwencje spożywania alkoholu, które nie muszą jeszcze świadczyć o uzależnieniu, ale mogą wskazywać na pierwsze sygnały ostrzegawcze problemowego picia. Ilustracje zachęcały także do refleksji nad własnym modelem spożywania alkoholu i promowały narzędzie pomagające w jego ograniczeniu – aplikację mobilną „Znaj Ryzyko” powstałą na potrzeby kampanii.
Aplikacja mobilna zawiera m.in. kalkulator promili, mapę z bazą ośrodków pomocowych na terenie Warszawy oraz filmy i artykuły poradnikowe. Umożliwia także nieodpłatną i anonimową konsultację ze specjalistami psychoterapii uzależnień w ramach poradni online.
W ramach kampanii powstała także strona internetowa www.znajryzyko.pl z filmami poradnikowymi dotyczącymi uzależnienia od alkoholu, artykułami eksperckimi z dziedziny profilaktyki uzależnień oraz bazą warszawskich placówek świadczących pomoc w zakresie uzależnień.
Nagrodzone kreacje wykorzystane w kampanii outdoorowej znajdują się poniżej.
Cel kampanii „Znaj Ryzyko!”:
Kampania społeczna „Znaj Ryzyko!” ma na celu obalenie mitów społecznych dotyczących uzależnienia, zaprezentowanie uzależnienia od alkoholu jako choroby demokratycznej, na którą może cierpieć każdy – niezależnie od płci, wieku, pozycji społecznej czy zajmowanego stanowiska, przybliżenie konsekwencji nadużywania alkoholu i uzależnienia oraz informowanie o możliwych formach i miejscach pomocy skierowanych do osób zagrożonych uzależnieniem, dotkniętych problemem uzależnienia oraz ich bliskich.
Szacuje się, że około 36 tys. mieszkańców Warszawy jest uzależnionych od alkoholu (ok. 2% populacji), blisko 126 tys. osób pije alkohol w sposób ryzykowny (7% populacji), a ponad 90 tys. (5% populacji) – w sposób szkodliwy, przy czym współczynniki zgonów z powodu zatruć alkoholem są w Warszawie kilkukrotnie wyższe niż dla całego kraju.
Według danych Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, konsumpcja alkoholu w Polsce z roku na rok rośnie. Z badania przeprowadzonego przez Fundację Studio Psychologii Zdrowia wynika, że warszawiacy piją więcej niż wskazują rekomendacje WHO dla picia niskiego ryzyka (czyli 20 gramów czystego alkoholu w przypadku kobiet oraz 40 gramów w przypadku mężczyzn dziennie, nie częściej niż pięć razy w tygodniu).
Wśród badanych, którzy spożywają alkohol co najmniej raz w tygodniu, 88% określa swoją konsumpcję alkoholu jako okazjonalną lub odpowiedzialną. A jednak z badania wynika, że warszawiacy średnio o około 5% przekraczają dzienną maksymalną normę picia niskiego ryzyka w przypadku piwa, o 9% (mężczyźni) i 26% (kobiety) normę konsumpcji wina oraz o 50% (mężczyźni) do 80% (kobiety) jednorazową normę spożycia wódki i napojów wysokoprocentowych!
W badaniu przeprowadzonym w ramach kampanii zapytano warszawiaków także o tzw. Heavy Episodic Drinking (HED), czyli – jak definiuje WHO – spożycie co najmniej 60 gramów czystego alkoholu podczas jednej okazji, w ciągu ostatnich 30 dni. Okazuje się, że do spożycia co najmniej
raz w miesiącu wspomnianej ilości przyznaje się aż 47% warszawiaków! Co więcej, w grupie osób spożywających alkohol częściej niż raz w tygodniu i co najmniej 6 porcji alkoholu jednorazowo, 76% nadal deklaruje, że ich zdaniem piją okazjonalnie lub odpowiedzialnie (raport z badania).
– Zazwyczaj nie jesteśmy świadomi zagrożeń i szkód wynikających ze spożywania alkoholu. Pijemy bezrefleksyjnie, ignorując lub pomniejszając możliwe konsekwencje nadużywania tej substancji i skutki jej oddziaływania na nasz organizm. Jednocześnie, wydaje nam się, że problemowe używanie alkoholu czy uzależnienie nigdy nas nie dotknie, bo – zgodnie ze społecznym przekazem - uzależniają się tylko osoby o niższym statusie społecznym, z marginesu, gorsze od nas... Te mity i przekonania sprawiają, że - gdy przekroczymy pewną granicę i rozpoczniemy drogę w kierunku problemowego picia - nie zdajemy sobie z tego sprawy – komentuje Małgorzata Kruk, psycholog, certyfikowana specjalistka psychoterapii uzależnień i prezes Fundacji Studio Psychologii Zdrowia.
Kampania potrwa do końca 2022 roku.
Informacje dodatkowe:
Raport z badania: „Alkohol w Warszawie. Jak piją i oceniają spożycie alkoholu mieszkańcy Warszawy?”
Aplikacja do pobrania: https://znajryzyko.pl/aplikacja-znaj-ryzyko/
O kampanii: https://znajryzyko.pl/o-kampanii/
Więcej o uzależnieniu od alkoholu: STOPuzależnieniom.pl
Projekt realizowany jest przez Fundację Studio Psychologii Zdrowia w ramach konkursu „Prowadzenie edukacji publicznej z zakresu przeciwdziałania alkoholizmowi na terenie m.st. Warszawy” i finansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy - Biuro Pomocy i Projektów Społecznych.







Załączniki:
- kreacja "Słowa po alkoholu nie mają znaczenia"
- Kreacja "Pływanie po alkoholu daje złe wyniki"
- kreacja "Hulajnoga po alkoholu to złe rozwiązanie"
- Kreacja "Problemy po alkoholu się nie rozwiązują"
- kreacja "Wyjście po alkoholu to niewiadoma"
- kreacja " Pieniądze po alkoholu się nie liczą"
- kreacja " Jazda po alkoholu się nie kalkuluje"