Wracamy z kampanią „Sztuka reagowania na przemoc”. Motywem przewodnim akcji jest sygnalizowanie przemocy domowej i wołanie o pomoc. Kampania dotyczy głównie trzech grup osób zależnych, czyli dzieci, osób starszych i osób z niepełnosprawnościami. Celem kampanii jest zwiększenie wiedzy mieszkańców Warszawy na sytuacje doznawania przemocy domowej przez osoby zależne.
Zjawisko przemocy w rodzinie niestety nadal występuje, a dodatkowo w ostatnich latach epidemia i związana z nią izolacja zwiększała ryzyko wystąpienia agresywnych zachowań wobec członków rodziny. Trudną sytuację potwierdzają organizacje i stowarzyszenia, działające na rzecz osób doświadczających przemocy w domach. M.st. Warszawa stale świadczy pomoc osobom uwikłanym w przemoc domową. Mamy nadzieję, że również i ta kampania zaprocentuje większą wrażliwością na losy drugiego człowieka, zwłaszcza, jeśli pomocy potrzebuje dziecko, osoba z niepełnosprawnością czy senior. Że przełoży się to na reagowanie w sytuacjach, gdy komuś dzieje się krzywda.
Kampania promuje międzynarodowy znak zamykanej dłoni „Pomóż mi”. To symbol, który powinien być rozpoznawalny przez ogół społeczeństwa oraz powszechnie znany osobom doznającym przemocy. Jest dyskretnym sygnałem, który wysyła się do kogoś znajomego lub całkowicie obcej osoby informując o tym, że jest się osobą doznającą przemocy. Znak „Pomóż mi’’ to wezwanie o pomoc, zrozumiałe na całym świecie. Kampania wzywa do działania i niezwłocznego dzwonienia pod nr 112 w przypadku zobaczenia takiego znaku.
Narażone na przemoc mogą być szczególnie osoby z niepełnosprawnością oraz seniorki i seniorzy, którzy często pozostają w izolacji i są zależni od innych członków rodziny.
Sztuki reagowania, w szczególności kiedy jesteśmy świadkami przemocy może nauczyć się każdy z nas, jeżeli widzi lub słyszy, że ktoś inny jest krzywdzony i potrzebuje pomocy. W takiej sytuacji zawsze należy dzwonić na numer alarmowy 112.