STREETWORKING w środowisku osób bezdomnych to metoda pracy prowadzonej przez odpowiednio przygotowanych i przeszkolonych pracowników z osobą doświadczającą bezdomności pozostającą poza systemem pomocy instytucjonalnej i/lub przebywającą w miejscach niemieszkalnych, odbywającej się w jej środowisku, na akceptowanych obustronnie zasadach, w jej tempie i w oparciu o wspólnie wypracowany plan. Podsumowując jest to metoda, która ma na celu dotarcie do konkretnej grupy odbiorców poprzez bezpośrednie spotkanie w miejscach przez nich odwiedzanych. Głównym celem streetworkingu jest poprawa sytuacji życiowej odbiorcy przy jego zaangażowaniu oraz współpracy.
Streetworking na terenie m.st. Warszawy jest prowadzony na zlecenie m.st. Warszawa przez niżej wymienione organizacje pozarządowe. Działania streetworkerskie są finansowane przez m.st. Warszawa.
Podane numery telefonu i adresy e-mail są obsługiwane zgodnie z harmonogramem pracy streetworkerów i nie dotyczą sytuacji interwencyjnych.
W sytuacjach wymagających niezwłocznej interwencji należy kontaktować się bezpośrednio ze Strażą Miejską m.st. Warszawy pod numerem 986 lub z numerem alarmowym 112 informując o zaistniałej sytuacji.
Stowarzyszenie Pomocy i Interwencji Społecznej (streetworking@spiis.pl)
- streetworker Bemowo/ tel. 880 914 989
- streetworker Bialołęka/ tel. 515 777 468
- streetworker Bielany/Żoliborz/ tel. 795 552 042
- streetworker Mokotów/Ursynów/Wilanów/ tel. 795 471 591; 736 648 633
- streetworker Ursus/Ochota/Włochy/ tel. 694 753 463
- streetworker Praga Płn./Praga Płd./Targówek/ tel. 505 161 046
- streetworker Wawer/Rembertów/Wesoła/ tel. 505 207 085
- streetworker Śródmieście/ tel. 600 530 497
- streetworker Wola/ tel. 795 569 766
Caritas Archidiecezji Warszawskiej (ewesolowska@caritasaw.pl)
- streetworking medyczny, realizowany w całej Warszawie – tel. 663 600 856
Punkt poradnictwa
Stowarzyszenia Pomocy i Interwencji Społecznej
ul. Nowogrodzka 7 lok. 14
tel. 22 622 96 33
e-mail: biuro@spiis.pl
Punkt Poradnictwa czynny jest w poniedziałki, środy i piątki w godzinach 9.30-14.00, we wtorki i czwartki w godzinach 9.30-12.30. W ramach wsparcia dla osób w kryzysie bezdomności oraz zagrożonych bezdomnością oferowany jest stały dostęp do poradnictwa socjalnego, prawnego oraz edukacyjnego w zakresie dostarczania informacji osobie, która znalazła się w trudnej sytuacji życiowej. Prowadzona jest także Otwarta Kuchnia, dzięki której odbiorcy mają możliwość przygotowania posiłków, edukacji w zakresie dbania o higienę osobistą, pozyskiwania artykułów pożywczych. Zespół Punktu Poradnictwa ukierunkowany jest na pomoc odbiorcom w odzyskiwaniu możliwości do funkcjonowania w środowisku, a także inicjowaniu i podejmowaniu działań w celu poprawy sytuacji osób znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. W tym celu podejmujemy współpracę z jednostkami pomocy społecznej oraz innymi organizacjami pozarządowymi. W ramach działania Punktu Poradnictwa istnieje możliwość otrzymania pomocy w wyrobieniu zdjęć do dowodu osobistego lub innych ważnych dokumentów do uregulowania sytuacji socjalno-bytowej, udostępnienie adresu korespondencyjnego. Oferowane jest również wsparcie psychologa, edukatorki ds. zdrowotnych (można zmierzyć ciśnienie, uzyskać pomoc w zakresie umawiania wizyt lekarskich). Pracownik socjalny w/w Punktu podejmuje decyzje zgodnie z przepisami prawa oraz kieruje się kodeksem etycznym.
Punkt Poradnictwa czynny jest od poniedziałku do piątku w godz. 09:30-14:00 (Otwarta Kuchnia poniedziałek, środa, czwartek 09:30-14:00, wtorek i czwartek 09:30-12:30).
Mobilny Punkt Poradnictwa (MPP) Mobilny Punkt Poradnictwa to autobus, który umożliwia osobom w kryzysie bezdomności przemieszczanie się pomiędzy schroniskami, noclegowniami, jadłodajniami, ogrzewalniami, punktami pomocy medycznej oraz łaźnią. MPP dociera do dworców kolejowych, miejsc, gdzie przebywają osoby w kryzysie bezdomności, oferując możliwość transportu do placówek oraz poradnictwo wykwalifikowanych streetworkerów. Odbiorcy mogą liczyć na wsparcie streetworkerów w zakresie poradnictwa, psychoedukacji, udzielania informacji dotyczących dostępnego wsparcia oraz pomocy w wypełnianiu dokumentów. Ponadto w autobusie jest możliwość skorzystania z telefonu i tabletu. Czynny jest codziennie, również w niedziele i święta w godzinach 8:00 - 14:00.
Telefon kontaktowy: 511 576 659
Szczegółowy rozkład jazdy MPP
8:00 – 8:30 – postój na Dworcu Wschodnim (Lubelska) 11
8:42 – Rondo Starzyńskiego 10
8:44 – Namysłowska 02
8:50 – Park Traugutta 02
8:58 – Niska 01
9:10 – Sowińskiego 04
9:20 – Zajezdnia Wola 01
9:23 – Wola Ratusz 01
09:35 – Krucza 01
9:50 – Dw. Wschodni (Lubelska) 11
(25 minut postoju)
10:15 – Dw. Wschodni (Lubelska) 11
10:23 – Wiatraczna 22
10:30 – Pl. Szembeka 02
10:55 – Al. Lotników 06
11:15 – Dw. Zachodni 01
11:25– Dw. Centralny 04
11:35 – Rondo Radosława 03
11:40 – Kapitulna 01
11:55 – Dw. Wschodni (Lubelska) 11
(postój 20 minut)
12:15 – Dw. Wschodni (Lubelska) 11
12:30 – Park Traugutta 02
12:38 – Niska 01
12:40 – Esperanto 04
(postój 15 minut)
12:55 – Esperanto 04
13:10 – Sowińskiego 04
13:25 – Pl. Zawiszy 03
13:30 – Dw. Centralny 01
13:33 – Centrum 15
13:35 – Krucza 01
Przyjazd ok. godziny 14:00 – Dw. Wschodni (Lubelska) 11